پیشگیری بهترازدرمان است     ــ    
 
کلید حل همه مشکلات درقرآن کریم 

کلید حل همه مشگلات درقرآن کریم

حضرت على عليه‏السلام كليد حل همه مشكلات را قرآن معرفى مى‏كند و در وصف آن مى‏فرمايد: و دواء دائكم ما بينكم؛ دواى درد و راه حل مشكلات شما و راه سامان بخشيدن به امورتان در قرآن است. قرآن داروى شفابخشى است كه همه دردها را درمان مى‏ كند و با وجود قرآن دردها و ناراحتى ‏ها التيام مى‏ يابد. بايد اين نسخه شفا بخش را خواند و آن را به دقت مطالعه كرد بديهى است قبل از احساس و شناختن درد و مشكل، سخن گفتن از درمان، خارج از مسير طبيعى است؛ زيرا ابتدا بايد دردهاى فردى و اجتماعى را شناخت و با مطالعه و دقت در آيات كريمه قرآن با آنها آشنا شد، آن گاه با به كار بستن اين نسخه شفا بخش به درمان آنها پرداخت. امروز در جامعه ما مشكلات فراوانى اعم از فردى و اجتماعى وجود دارد كه همه خواهان رفع اين مشكلاتند و با اين كه پيشرفت‏هاى چشم‏گيرى در زمينه‏ هاى مختلفى وجود داشته است، مشكلات زيادى باقى مانده است كه مسئولين پيوسته در تلاشند تا به صورتى آنها را حل كنند. و با راه درمان دردها و مشكلات فردى و اجتماعى حضرت در اين خطبه مى ‏فرمايند: و دواء دائكم و نظم ما بينكم؛ قرآن نسخه درمان دردها و مشكلات شماست، و در خطبه 189 با اين تعبير كه و دواء ليس و بعده داء مى‏ فرمايند: قرآن دارويى است كه بعد از آن دردى باقى نمى‏ ماند مطلبى كه قبل از هر چيز بايد بدان توجه داشت ايمان به فرمايش حضرت على عليه‏السلام است؛ يعنى بايد با تمام وجود باور داشته باشيم كه درمان حقيقى دردها و مشكلات ما، اعم از فردى و اجتماعى، در قرآن است. همه ما به اين مطلب اقرار مى ‏داريم؛ لكن مراتب ايمان و يقين افراد متفاوت است. هر چند هستند كسانى كه با تمام وجود باور داشته باشند كه اگر به قرآن روى بياورند و معارف و راهنمايى‏ هاى آن را به كار ببندند، قرآن بهترين نسخه شفابخش دردهاست، لكن چنين افرادى بسيار اندكند و شايد يكى از بزرگ‏ترين مشكلات جامعه ما ضعف ايمان در اين جهت باشد و اين امر موجب شده است بسيارى از مشكلات همچنان باقى بماند. گاه كسانى در اثر ناآگاهى و يا كج انديشى ممكن است اين فكر انحرافى را مطرح كنند كه با وجود اين كه قرآن در اختيار ماست و مدعى پيروى از آن هستيم پس چرا از مشكلات اقتصادى مانند تورم و گرانى و هزاران مشكل فردى، اجتماعى، اخلاقى و فرهنگى رنج مى‏ بريم؟ براى پاسخ به اين پرسش، در اين جا به دو نكته مي‌پردازيم.‏

1ـ قرآن مهم‏ترين سند تاريخى براى مسلمانان و پيروان اين كتاب آسمانى است. آن جا كه قرآن از تاريخى سخن مى‏ گويد و تفكرات و اعتقادات اقوام و ملل پيشين و روش زندگى و سرگذشت آنها را بيان مى ‏كند، معتبرترين سند تاريخى است و در مقايسه با كتب و مطالب تاريخى، كه سند قرآنى ندارد، گر چه به صورت تواتر نقل شده باشد، ارزش و اعتبار آنها در حد قرآن نيست. پس اخبار گذشتگان و داستان انبيا و اقوام پيشين را از قرآن بايد شنيد و از آنها پند گرفت. اين ما هستيم كه بايد با مراجعه به قرآن و مطالعه داستان زندگى اقوام و ملل پيشين از آنها درس عبرت گرفته، زندگى خود را بر اساس حق و روش صحيح سامان بخشيم.

2- قرآن كريم علاوه بر آن كه تاريخ گذشتگان را براى ما نقل مى ‏كند و با بيان حوادثى كه براى آنان رخ داده است ما را در فضاى زندگى آنها قرار مى‏ دهد و از ما مى ‏خواهد كه درس عبرت بگيريم، از آينده نيز خبر مى ‏دهد. بديهى است سخن علمى و يقينى راجع به آينده گفتن كار كسى جز خداوند متعال و كسانى كه به اذن او از آينده خبر دارند نيست. اين خداست كه آينده و گذشته و حال برايش معنا ندارد و مى‏ تواند راجع به آينده سخن بگويد و از آن خبر دهد، اوست كه مى‏ تواند راه را براى بندگانش روشن كند كه چگونه رفتار كنند تا به سعادت برسند. اين قرآن كريم است كه از گذشته و آينده خبر مى‏ دهد و انسان را نسبت به آن آگاه مى‏ كند. لذا حضرت علي(ع) مى‏ فرمايد:

الا اين فيه علم ما ياتى و الحديث عن الماضى‏

آگاه باشيد كه علم آنچه مى‏ آيد و آنچه گذشته است در قرآن كريم آمده است. قرآن؛ راهنماى خطوط كلى‏ بسيار ساده ‏به نظر مى‏آيد كه كسى انتظار داشته باشد قرآن مانند كتاب حل المسائل، دردها و مشكلات فردى و اجتماعى را يكى يكى بيان كند و سپس راه حل آنها را به ترتيب توضيح دهد. قرآن با سرنوشت ابدى انسان سر و كار دارد و هدف قرآن فلاح و رستگارى انسان در دنيا و آخرت است. در اين عرصه، قرآن كريم راه‏هاى كلى و خطوط اصلى را به ما نشان مى ‏دهد كه با به كار بستن آنها مى‏ توانيم زندگى سعادتمندانه‏ى داشته باشيم، اين خطوط كلى چراغ‏هايى هستند كه جهت سير و حركت را نشان مى ‏دهند لكن بايد توجه داشته باشيم كه براى رسيدن به سعادت و رستگارى در دنيا و آخرت و رفع مشكلات و تحقق جامعه‏اى مترقى و در عين حال دينى و اسلامى، خداوند متعال دو وسيله در اختيار انسان قرار داده است: يكى دين و ديگرى عقل.

قرآن خطوط اصلى ترقى و تكامل انسانى را روشن مى ‏كند و جامعه اسلامى موظف است با نيروى قرآن داروى بزرگ‏ترين دردهارا بسازد.

البته ممكن است سخنان پيش گفته به مذاق انسان‏هاى مغرور و كسانى كه از تقواى الهى و علوم قرآن و اهل‏بيت بهره چندان ندارند و با دانستن اصطلاحاتى از علوم بشرى خود را در عرض خداوند مى ‏پندارند خوش نيايد؛ لكن هر انسان عاقلى اعتراف مى ‏كند كه آنچه بشر، با همه پيشرفت‏هاى شگرف علمى ‏اش كشف كرده است در مقابل مجهولاتش قطره‏اى است در مقابل دريا، و همه ادعاهاى مكاتب اخلاقى غير الهى در ارائه الگوى مدينه فاضله انسانى، در مقابل علم بى نهايت الهى و علوم اهل بيت عليهم السلام، كه از الهامات الهى سرچشمه مى ‏گيرد، چيزى بيش از صفر نمى ‏باشد. به هر حال حضرت على عليه‏السلام بزرگ‏ترين درد جامعه بشرى را كفر و نفاق و گمراهى مى ‏داند. اين امراض روحى هستند كه جامعه را به انواع مشكلات و گرفتارى ‏ها دچار مى‏ كنند و درمان آنها را نيز بايد از قرآن سراغ گرفت: تفكر و انديشه و استفاده از تجارب علمى ديگران (حتى غير مسلمانان) را منع نمى‏ كند؛ بلكه علم را وديعه الهى مى ‏داند و مسلمانان را به آموختن آن تشويق مى ‏كند. پيامبر صلى الله عليه و آله جهت ترغيب و تشويق مسلمانان به يادگيرى علوم با اين كه ما معتقديم قرآن كريم بزرگ‏ترين هديه الهى براى انسان‏ها و گران‏بهاترين ميراث پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در ميان مسلمين است، امت اسلامى آن طور كه شايسته است براى استفاده از اين ميراث عظيم از خود همت نشان نداده و نمى‏ دهد. جامعه اسلامى پس از وفات پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله على رغم تاكيدات فراوان حضرتش مبنى بر وجوب رجوع و عمل به قرآن، به عنوان ثقل اكبر،و فرا گرفتن علوم قرآن از اهل بيت عليه‏السلام به عنوان ثقل اصغر، از تمسك به اين حبل متين الهى محروم مانده است. در نتيجه جامعه اسلامى از جايگاه اصلى خويش كه قرآن آنها را بدان مژده داده و مى ‏فرمايد: «انتم الاعلون ان كنتم مومنين»

1-آل عمران ،139. بازمانده‏ اند و امروزه به اين واقعيت تلخ مى ‏بايد اقرار نمود كه جامعه اسلامى به دليل فاصله گرفتن از واقعيت قرآن و علوم اهل بيت، متحمل خسارت‏هاى جبران ناپذيرى شده است. اما عليرغم دورى مسلمين از حقيقت قرآن و غريب بودن اين گوهر آسمانى و عطيه رحمانى، پرداختن به ظاهر آن در ميان مسلمين گهگاه از رواج و رونق خوبى برخوردار بوده است. عموم مسلمانان قرآن را كتابى مقدس و آسمانى كه در شب قدر بر قلب مبارك پيامبر نازل شده است، مى‏ شناسند و بدان احترام مى‏ گذارند. امروزه چاپ قرآن كريم با كاغذهاى عالى و جلدهاى زرين، و تلاوت و حفظ آن و تسلط بر علومى كه به ظواهر قرآن مى ‏پردازد، از قبيل تجويد و مانند آن جايگاه ويژه‏اى در فرهنگ مسلمين پيدا كرده است و هر از چند گاهى شاهد برگزارى مسابقات حفظ و قرائت قرآن كريم در سطح بين‏ الملل كشورهاى اسلامى هستيم و اين خود جاى بسى خوشبختى است. البته ناگفته نماند كه رونق گرفتن قرآن كريم در ساير كشورهاى اسلامى نيز تا حدود زيادى مرهون حضرت امام خمينى (ره)و پيروزى انقلاب اسلامى ايران بوده است، زيرا بعد از پيام حضرت امام خمينى (ره) مبنى بر اداره حرمين شريفين به دست شورايى متشكل از كشورهاى اسلامى بود كه عربستان به تعمير و توسعه حرمين شريفين، پرداخت تا بدين وسيله خود را پيشگام تبليغ اسلام و قرآن وانمود كند و از توجه ملت‏ها و كشورهاى مسلمان به ايران اسلامى جلوگيرى كند.در هر حال،پرداختن به ظاهر قرآن و دور ماندن از حقيقت آن، از بزرگ‏ترين مشكلاتى بوده است كه پيوسته جوامع اسلامى از ناحيه آن ضربه‏ هاى جبران ناپذيرى خورده‏ اند. روشن است كه تا مسلمانان از ظاهر قرآن به باطن آن در نگذرند واز گفتار به عمل روى نياورند، هدايت قرآن درباره آنها تحقق نيافته است. امام على عليه‏السلام از سويى در مورد اوصاف قرآن در نهج‏ البلاغه مى ‏فرمايند: اين كتاب كتاب ناطق است؛ خودش سخن مى‏ گويد؛ از سخن گفتن خسته نمى‏ شود. سخن و مطلب خويش را به روشنى بيان مى ‏كند و از ديگر سوى، مى ‏فرمايند اين قرآن، ناطق نيست؛ بايد آن را به سخن درآورد و من هستم كه اين قرآن را براى شما تبيين مى ‏كنم. و گاه در بعضى از تعابير آمده است كه قرآن صامت ناطق؛ قرآن ساكت است و در عين حال ناطق‏- نهج‏ البلاغه، خطبه 147 و گويا. به راستى معناى اين سخن چيست؟ به نظر مى‏ رسد اين تعبير بيانگر دو نگاه متفاوت به اين كتاب آسمانى است كه در يك نگرش قرآن كتابى مقدس، ولى خاموش در گوشه‏اى نشسته است و با كسى سخن نمى‏ گويد و كسى با او ارتباطى ندارد و از نگاهى ديگر كتابى است گويا كه همه انسان‏ها را مخاطب خويش قرار داده است و آنها را به پيروى از خود فرامى‌خواند و به پيروان خود نويد بهروزى و سعادت مى‏ دهد. بديهى است قرآنى كه تنها وصف آن تقدس باشد و بس، كلمات و جملات و آياتى است منقوش بر صفحاتى از كاغذ كه مسلمان‏ها به آن احترام مى‏ گذارند، آن را مى ‏بوسند و آن را در بهترين جاى خانه خويش نگه مى‏ دارند و گاه در مجالسى بدون توجه به حقيقت و معانيش آن را تلاوت مى ‏كنند. اگر با اين ديد به قرآن بنگريم، قرآن كتاب صامتى است كه با صوت محسوس سخن نمى‏ گويد و كسى كه چنين نگرشى به قرآن دارد هرگز سخنى از قرآن نخواهد شنيد و قرآن كريم مشكلى از او حل نخواهد كرد.

بنابراين ما موظفيم به نگرش دوم روى بياوريم؛ يعنى قرآن را كتاب زندگى بدانيم و با ايجاد روحيه تسليم در برابر خداى متعال، خود را براى شنيدن سخنان قرآن كريم كه تمامى آنها دستورات زندگى است آماده كنيم. در اين صورت است كه قرآن ناطق و گوياست؛ با انسان‏ها سخن مى ‏گويد و آنها را در تمام زمينه‏ ها راهنمايى مى‏ كند. تفكر و انديشه و استفاده از تجارب علمى ديگران ( حتى غير مسلمانان ) را منع نمى ‏كند؛ بلكه علم را وديعه الهى مى ‏داند و مسلمانان را به آموختن آن تشويق مى‏ كند. پيامبر صلى الله عليه و آله جهت ترغيب و تشويق مسلمانان به يادگيرى علوم مى‏ فرمايند:

اطلبوا العلم و لو بالص

دانش بياموزيد و از تجارب علمى ديگران بهره ‏مند شويد هر چند براى تحقق اين منظور پيمودن مسيرى بس طولانى لازم باشد. البته امروزه روابط بين المللى، بسيار پيچيده است و كشورهاى استكبارى و قدرت‏هاى اهريمنى با انواع حيله‏ ها و ابزارهاى گوناگون تكنولوژى، اقتصادى، و به طور كلى با استفاده از محصولات تجارب علمى بشر در صددند تا روابط سلطه جويانه خود را تحكيم بخشند، لكن ما بايد با ذكاوت بسيار، بدون اين كه از اهداف اسلامى و قرآنى خود كم‏ترين عقب نشينى كنيم از نتايج علوم بشرى در زمينه‏ هاى مختلف در راه بهبود وضع اقتصادى و رفع مشكلات معيشتى مردم بهره جوييم. ولذا

در قرن آينده، ابرقدرت، كشورصاحب سلاح اتمى نيست، بلكه ابرقدرت كشورى است كه حرف اول را در طب و معالجات پزشكى بزند، حرف درستى است، زيرا براى بشر آينده، با توجه به تنوع خوراك و رفاهى كه برايش فراهم شده، طب و معالجات پزشكى مهم ترين مشكل بشر آينده است، لذا كشور ما مى‌تواند، روى اين مسئله از حالا سرمايه گذارى كند، با توجه به سرمايه‌ى اصلى يعنى جوانان مستعد و نيز با توجه به مناطق بسيار خوب و سالم آب و هوايى كه در اختيار داريم، مى‌توانيم يكى از بهترين كشورها براى معالجات پزشكى باشيم.

عاد ت های غذايي غلط

در زندگي ماشيني و آ لودی هوا، کم تحرکی امروزی ، توجه به تغذيه قرآنی به عنوان يکي از ارکان مهم سلامتي است که متاسفانه با مشکل مواجه شده است. به همين دليل مشکلات تغذ يه اي هم در کشورهاي پيشرفته و هم در کشورهاي در حال توسعه رو به افزايش است.

از سوي ديگر بسياري از عادات غذايي خوب پيشينيان ما که مبتني بر دستورات ديني واسلامی هستند ، به فراموشي سپرده و عادات غذايي غلط جايگزين آنها شده است . هدف از بيان مطالب زير افزايش اطلاعات و آگاهي خوانندگان عزيز و تغيير در ديدگاه و نگرش آنها به منظور شناخت عادات غذايي غلط و اصلاح آنها به صورت اختياري و داوطلبانه مي باشد ، زيرا ما بر اين باوريم که دانستن بدون خواستن هرگز توانستن به بار نمي آورد. تعدادي از عادات غذايي غلط که بايد براي داشتن جسمي سالم و روحيه شاداب در اصلاح آنها بکوشيم عبارتند از :

1- نخوردن صبحانه

نخوردن صبحانه يک اشتباه بزرگ محسوب مي شود . صبحانه سالم نه تنها باعث افزايش انرژي و باز شدن فکر و ذهن مي شود، بلکه موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده هاي غذايي ديگر در ادامه روز توسط شما خواهد شد. همچنين خوردن صبحانه ممکن است به شما در مصرف کمتر کالري در ادامه روز کمک کند . بطوری که تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف مقدار کالري مشخص در ابتداي روز ، اثر سير کنندگي بيشتري نسبت به مصرف همان مقدار کالري در ساعت هاي ديگر خواهد داشت که اين امر موجب کاهش مجموع کالري مصرفي در روز مي شود. به خاطر داشته باشيد که صرف صبحانه مناسب و کامل ، احتمال به کارگيري عادات نادرست غذايي را در وعده هاي ديگر کاهش مي دهد. درصبحانه ها چه باید خورد را انشاالله درآینده خواهیم گفت تا شما ازدست نا ن پنیر وچای شیرین نجا ت پیدا کرده و زندگی با نشاطی داشته باشید.

2-خوردن ناهار مفصل یا زیاد

اکثر مردم با توجه به اینکه صبحا نه نمی خورند و یا نان پنیر می خورند گرسنه شده و در وعده غذا ی ناهار زیاد می خورند که این روش غلط است  چرا ؟

برای اینکه درقرآن کریم سوره مبارکه مریم آیه 62 میفرما ید . وَ لهَمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا : ترجمه : و در آنجا روزى آنها صبح و شام (بى‏هيچ رنج) به آنها مى‏ رسد. هما نطوری که بشر برای امتحا ن الهی به این جهان آمده است تا خود را برای آن دنیا آماده نما ید پس با یستی غذا را در ناهار کم خورد دلیل عقلی آن نیز به این شرح است چون فاصله زمانی صبحانه  تا ناهار کم است . ولی برعکس که می گویند شام نخورید فا صله زما نی ناهار تا صبحا نه روز بعد خیلی زیاد است و  سلولهای

بدن را دچار مشگل خوا هد کرد وبیماری ها را با خود به ارمغان خواهد آورد . لذا ائمه معصومین (ع) میفرمایند اگر شام را وانهید رگها ی بدن بر شما لعن خواهند نمود . در ناهار چه غذا ی بایستی استفاده کرد را درآینده محضر شما عرض خواهیم کرد .

3- غذا خوردن پيش از خواب .

متاسفانه یکی از عادت های غلط اکثریت مردم د یر شام خوردن است .

يکي از توصيه هاي مهم دين مبين اسلام و متخصصين تغذيه اجتناب از خوردن غذا پيش ازخواب است . تحقيقات نشان داده اند که خوردن غذا 1 ساعت پيش از خواب ( بويژه غذاهاي چرب و ادويه دار) منجر به بدخوابي ، کسالت ، خستگي و کوفتگي در روز بعد خواهد شد . خوردن غذاهاي چرب پيش از خواب سبب کند شدن تخليه معده و تشديد سوء هاضمه و مصرف غذاهاي ادويه دار منجر به صدمات و سوزش هاي معده و ناراحتي گوارش خواهد شد. بنابر اين سعي کنيد حداقل 3 تا 4 ساعت قبل از خواب اقدام به خوردن غذا نماييد و چنانچه پيش از خواب احساس گرسنگي کرديد مقداري ميوه تازه مصرف کنيد.

4- پر خوري

پيامبر اکرم (ص) فرموده اند از پرخوري بپرهيزيد زيرا مادر همه بيماري هاست . و اميرالمؤمنين علي (ع) فرموده اند قبل از سير شدن کامل از سفره کنار رويد . امروزه نيز به خوبي ثابت شده است که پر خوري موجب بروز افزايش وزن و چاقي مي شود و خود منشأ بروز بسياري از بيماري ها نظير ديابت و سکته هاي قلبي و عروقي است. به شما توصيه مي نماييم که از پر خوري بويژه در وعده ناهار بپرهيزيد و وعده هاي غذايي خود را به جاي پر حجم به کم حجم سوق دهید. خوردن غذاهاي سالم و کم حجم حاوي کربوهيدرات هاي کمپلکس و پروتئين در طول روز نه تنها اشتهاي شما را کنترل مي کند، بلکه احتمال پرخوري را نيز کاهش خواهد داد . تعداد وعده هاي غذايي کم حجم همچنين باعث سوختن مقدار بيشتري کالري مي شود ، چرا که متابوليسم بدن همواره به فعاليت مي پردازد . ویا دستگاه گوارش می تواند نفس راحتی کشیده و سا یر اندام ها را بهتر می تواند تغذ یه نما ید . آزاده های عزیز که دربند رژیم سا بق (صدام ) بودند ودربد ترین شرایط روحی وروانی وجسمی وبهداشتی بسر می بردند ولی درآنجا دچار کا نسر ودیگر بیماری های صعب العلا ج نشد ند ؟

برای اینکه غذا به این عزیزان کم می داد ند .

5- گرسنه ماندن

بر خلاف تصور همگان ، گرسنگي خود باعث افزايش وزن بدن به دليل ذخيره سازي چربي مي شود. هنگامي که براي مدتي طولاني غذا نمي خوريد ، بدن شما به دليل محروم ماندن از مواد غذايي دچار آشفتگي مي شود و هنگامي که دوباره شروع به خوردن غذا مي کنيد، بدن شما به طور فيزيولوژيک کالري مصرفي را به چربي تبديل مي نمايد. اگر هدف شما از گرسنگي کشيدن کاهش وزن است بايد در برنامه رژيم خود تجديد نظر کنيد و به جاي گرسنگي ، يک برنامه مناسب ورزشي روزانه براي خود تعيين نماييد و بيشتر از ميوه ها ، سبزيجات ، حبوبات ، گوشت هاي کم چرب و ماهي استفاده کنيد . بهترين روش کاهش وزن تمرينات مرتب و رژيم غذايي مناسب است ، نه محروم کردن بدن از مواد مغذي مورد نياز آن هم به مدت طولاني.

درگرسنگی طولانی آنزیمی درمغز ترشح خواهد کرد که به شما دستور خواهد داد که تا می توانی بخور که این خود یک فاجعه است وبیماری ها رابه دنبا ل خوا هد داشت . ولذا ما باید یک برنامه غذای با وقت سنجیده شده نسبت به بدن داشته باشیم که دربرنا مه های آتی به صمع تان خواهد رسید .

6- ا نجا م کاری دیگر درهنگا م غذا خوردن

تحقيقات نشان داده اند که پرداختن به کاري ديگر همزمان با غذا خوردن ، منجر به پر خوري و در نتيجه افزايش وزن خواهد شد. اگر هنگام تماشاي تلويزيون ، صحبت با تلفن و يا بازي ويد ئويي مشغول غذا خوردن شويد، اين عوامل خارجي باعث حواس پرتي شده و شما توجه کمتري به نشانه هاي سير شدن که بيان کننده کافي بودن مقدار غذا و احساس سيري است ، مي کنيد و بطور ناخودآگاه به خوردن ادامه مي دهيد. زيرا در اين شرايط عمل خوردن به حرکتي غير هوشيارانه و مکانيکي تبديل مي شود.

در دستورات ديني ما آمده است که قبل از صرف غذا ، لحظه اي به غذاي خود توجه نماييد. با ذکر نام خداوند و تمرکز ، خوردن غذا را آغاز نماييد و در حين صرف غذا از صحبت کردن و کارهاي ديگر اجتناب کنيد برای اینکه این موقع شما مهما ن خدا وند هستید .

7- سریع خوردن غذا

از زمان شروع غذا تقريبا 20 دقيقه طول مي کشد که علائم سيري به مغز برسند بنابر اين اگر شما ظرف 5 يا 6 دقيقه غذاي خود را تمام کنيد ، مغز زمان کافي براي ارسال نشانه هاي سيري پيدا نمي کند و اين امر باعث پر خوري و پر کردن معده بيش از مقدار مورد نياز خواهد شد. بنا بر اين سعي کنيد آهسته غذا بخوريد ، آرام باشيد ، غذا را به طور کامل بجويد و از مزه غذا لذت ببريد .

8- نخورد ن آب درطول روز به مقدار کافی

ننوشيدن مقدار کافي آب در طول روز ، متابوليسم و سوخت و ساز بدن را کند مي کند و حتي ممکن است باعث اضافه وزن شود . آب مهمترين ماده مغذي و ماده اي ضروري است براي فعاليت هاي متابوليک بدن از جمله سوزاندن کالري . بنابر اين توصيه مي شود در طول شبانه روز بين 6 تا 8 ليوان ( و اگر ورزش مي کنيد بيشتر از اين مقدار ) آب مصرف نماييد و يا از نوشيدني هاي طبيعي مانند شربت عسل با نصف لیموترش تاره ، و آب ميوه ها  استفاده کنيد. از جايگزين کردن نوشابه هاي گازدار به جاي آب خودداري کنيد زيرا عوارض بسيار زيادي دارد و آنها از نظر تغذيه اي نيز فاقد ارزش غذايي هستند.

جلیل بابایی